יום שישי, 13 באוגוסט 2010

אמנית אורחת: נטי להקרואה.


קשה מאד לכתוב על אמן חשוב ורב השפעה, מבלי להיסחף לסופרלטיבים. אבל במקרה של האשה המכונה נטי להקרואה (Netty LaCroix ), זה אולי מתבקש. שכן מדובר באמנית גדולה, אך באישיות נחבאת אל הכלים, ששומרת על פרטיותה מכל משמר.  

נטי להקרואה האמריקנית היא לדעת רבים, יוצרת הבובות הפרימיטיביות המשפיעה ביותר בעשורים האחרונים. דגמי הבובות שלה היוו ועדיין מהווים השראה ליצירותיהן של עשרות אלפי בובניות אמריקניות. היצורים של נטי הם תרכובות חד פעמיות של מסורת אמריקנית פרימיטיבית, תיחכום  וויקטוריאני, הומור ואופי. המון אופי.  ועם שמות כמו "גברת בררר", "מר דיגינס", "מות'י" ו"גברת טוויד" מי בכלל יכול לעמוד בפניהם.

נטי, כאמור נמנעה לאורך השנים מלחשוף פרטים אוטוביוגרפיים על עצמה. סדק בחומת הפרטיות שלה, נפער בעת שפתחה את החנות המקוונת שלה  בebay  וחשפה טפח מסיפור ילדותה:

"אתן לכם משהו מהרקע שלי. כשאבי חזר מהמלחמה, הוא לא יכול היה לדאוג יותר למשפחתו. לא הבנו את זה והלכנו לאן שהוא לקח אותנו, והכוונה להרבה בתים נטושים. היינו פולשים לבתים ונשארים עד שמישהו היה מבין שאנחנו שם ומבקש מאיתנו  באדיבות לעזוב. אני זוכרת, שתמיד חיפשתי חפצים נטושים והייתי מכינה את הצעצועים שלי ממה שהיה...ביליתי קיץ אחד כשאני מחטטת בשלד של סוס שמת אצל השכנים, כדי לראות איך העצמות חוברו אחת לשניה. עכשיו, אתם מבינים איך העסקתי את עצמי. יש הרבה סיפורים ואני בטוחה, שהם יסופרו ביום מן הימים". 

אבל היום הזה מעולם לא הגיע ונטי שוב התחפרה באלמוניותה. בראיון אינטרנטי, שערך איתה מגזין האמנות האמריקאי  The Quill and Well היא נשמעה לקונית להחרידהיא מתגוררת בחווה עתיקה במדינת ניו-יורק, מצרה על ירידת ערך הדולר, גאה מאד במורשת האמריקנית ומספרת, שהחלה ליצור דגמי בובות כשתפרה צעצועים ובגדים לבנה הפעוט. לשאלה, היכן היא מוצאת את ההשראה ליצירותיה היא ענתה: בכל מקום.  

כוחה של נטי, כך נראה, הוא לא במילים. אבל הבובות הקלאסיות שלה מדברות בעד עצמן ובגדול.  

את דגמי בובותיה של נטי להקרואה אפשר לראות פה















































אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה