יום שישי, 1 באוקטובר 2010

בתים צועניים במזרח אירופה.


לא תיכננתי לחזור כה מהר לצלם האיטלקי קרלו ג'יאנפרו, שמתמחה בצילום קבוצות אתניות בתוך ועל רקע בתיהן. הרי רק לאחרונה, פרסמתי פה פוסט בשם מגורים אפריקניים, שהוא צילם במוזמביק.

אבל אי אפשר לעמוד בפני סדרת תצלומי הבתים הצועניים שלו. הסדרה שנחשבת לפסגת עבודתו, זכתה לפני שנה -ובצדק רב- בפרס הראשון בתחרות הפוטופסטיבל הבינלאומית, שנערכה בפולין.  

ג'יאנפרו הנציח בצילומיו צוענים אמידים, שמתגוררים במולדובה וברומניה בתוך בתיהם.  בניגוד מוחלט לדימוי הנוודי שלהם, הצוענים האלה צברו הון, בנו לעצמם מעונות מפוארים, ענקי חדרים ושפכו תועפות של כסף על עיצובים עתירי וילונות, פורמאיקה, רהיטים מצועצעים ומרצפות עץ ושיש, במיטב המסורת המזרח אירופאית. ובכדי לתת כבוד למורשתם הצבעונית, צבעו את קירות הבתים בגוונים עמוקים של כתום, ורוד וסגול. בחלק מהמקרים, גם הוסיפו ציורי קיר ואגרטלי פורצלן עם פרחי פלסטיק אימתניים.

האם מדובר בקטסטרוף? לא בטוח. מעבר לנובורישיות המוחצנת, יש לבתים האלה ערך אסתטי. ולדעתי, בתי הצוענים של מולדובה הם סוגת עיצוב חדשה ונועזת:  קיטשית, צעקנית, בוטה, אבל גם מקורית ושמחה. אל תזלזלו בה. היא עוד תהפוך ללהיט. 









































2 תגובות:

  1. Sorry i do not speak your language but your blog is wonderful

    השבמחק
  2. Thank you so much, Corine. you are welcome.

    My Blog is written in Hebrew, but you can use Google Translator. it translates the written content in a very funny way, but you can understand the general idea.

    :-)/

    השבמחק