יום שני, 11 ביוני 2018

דירת דופלקס במרסיי.


ברוח המודרניזם שלאחר מלחמת העולם השנייה, התבקש האדריכל המשפיע לה-קורבוזיה לבנות בשדרות שארל שבעיר מרסיי יחידת מגורים, שזכתה לשם Cite Radieuse ("העיר הקורנת"). 

"יחידת המגורים היא שמו של עיקרון עיצובי מודרני בבניית בתי מגורים, פרי המצאתו של לה קורבוזיה, שהופיעה במספר מגדלי מגורים שתכנן והוקמו במהלך במהלך שנות ה-50 וה-60 בערים כמו מרסיי, ברלין ונאנט" מבאר אתר המכלול
   
"העיר הקורנת היא הראשונה בבניינים שתכנן לה-קורבוזיה על פי עיקרון יחידת המגורים, והמפורסמת שבהם ונבנתה בשנים 1947-1952 במרסיי שבצרפת. זוהי אחת מיצירותיו המפורסמת ביותר וקשה להפריז בהשפעתה על דור האדריכלים בני זמנו ואלה שבאו בעקבותיו. לעיתים קרובות מצביעים עליה כעל ההשראה המקורית לסגנון הברוטליזם. הרעיון הבסיסי העומד מאחורי המבנה הוא בניין אוניברסלי, כלומר בניין שיכול להיבנות בכל מקום בעולם ולהתאים לכל סוג של אוכלוסייה. הדימוי בו השתמש לה קורבוזיה בתכנון, היה של ספינה, שיכולה להימצא בלב ים ובה כל מה שנוסעיה זקוקים לו. בשל כך מנותק הבניין מהקרקע באמצעות עמודים וכולל בתוכו ייעודים ציבוריים שונים.

יחידת המגורים במרסיי כוללת 337 דירות ב-12 קומות, והבניין כולו עומד על עמודי פילוטי גדולים, שיוצרים מרחב משותף לדיירים. כמו כן בבניין חנויות, שירותי חינוך, רפואה וספורט, וכן בית מלון. הגג השטוח מתוכנן כשטח משותף, עם פתחי אוורור בעיצוב פיסולי, גן ילדים פעיל ובריכת נוי. בבניין מסדרונות לאורך הציר המרכזי של כל קומה שלישית, כשכל דירה היא בת שני מפלסים, ומשתרעת לכל רוחב הבניין, כשלכל דירה מרפסת. כל זוג דירות נמצאות אחת מעל השנייה - אחת בצורת האות 'ר' ואחת בצורת האות 'L' והמסדרון המשותף עובר בין שתיהן. תכנון הדירות עצמן מבוסס על תאוריה שפיתח לה קורבוזיה בשם "מודולור" (Modulor) באמצעותו ביקש להגדיר את המידות האידיאליות לתכנון אדריכלי על סמך פרופורציות הזהב בגוף האדם (בדומה לאדם הוויטרובי של לאונרדו דה וינצ'י).

הבניין במרסיי כמו שאר המבנים שנבנו בהמשך, נבנה מבטון חשוף, מכיוון שמסגרת הפלדה המתוכננת היתה יקרה מדי בשל המחסור שלאחר מלחמת העולם השנייה. הבטון החשוף העניק מהשראתו לתנועה שנקראה על שמו, "ברוטליזם", ובנייני דירות רבים נבנו בסגנון דומה, ביניהם מרכז ברביקאן ומגדל טרליק בלונדון". מאז שנת 2016, כלולה העיר הקורנת ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו. 

הדופלקס בן 95 המ"ר שוכן בתוך יחידת המגורים ומוצע כעת למכירה תמורת 380,000 אירו. לא מעט ממאפייניו המקוריים השתמרו ובהם המטבח שעיצבה המעצבת המודרניסטית שרלוט פריאן וגרם המדרגות, שעליו חתום ז'אן פרובה, מודרניסט מהולל נוסף. אך הדקורציה הנוכחית עכשווית וצבעונית. להוכיח, שעיצוב גדול לא מתיישן לעולם. 

הצילומים נלקחו מכאן.

































אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה