יום ראשון, 7 בפברואר 2016

פוטואסקולטורה.


שיטוט באתרי מכירות אמריקניים הפגיש אותי עם דיוקנאות תלת מימדיים ישנים במסגרות עץ. התחלתי לחקור והתברר לי, שמדובר בפוטואסקולטורה (Fotoescultura), אשר כשמם כן הם: צילומים מפוסלים מקסיקניים, שנמכרים כפריטי אספנות לחובבי הז'אנר. מוזיאון המטרופוליטן ערך להם תערוכה עם הסבר ממצה על מהותם: 

"פוטואסקולטורה היא צורת אמנות עממית מקסיקאית, שפרחה בתקופה שבין שנות ה-20 המאוחרות ועד שנות ה-80 המוקדמות. לעתים קרובות, הצילומים הוזמנו מסוכנים נוסעים, במטרה לכבד אירועים חשובים או להנציח את המתים. הפוטואסקולטורה מכיל בדרך כלל תצלום דיוקן צבוע ביד, גזור ומודבק לרקע עץ בעל צורה זהה ומוקף במסגרת עץ מסוגננת. הם נמכרו בעיקר במקסיקו ובקהילות המקסיקניות-אמריקניות ביוסטון ושיקגו והיו פופולאריים במיוחד במהלך מלחמת העולם השנייה ואחריה, כשמשפחות השתוקקו להנציח בנים נעדרים, אחים, ואבות"

ייחודן של  עבודות הפוטואסקולטורה מצוי בתחושת החיות, שהן מעניקות לאנשים המונצחים בהן. מומחה אמריקני להיסטוריה של הצילום כתב עליהן: "בעוד שתצלומים בדרך כלל מדברים איתנו על העבר, יצירות הפוטואסקולטורה מדברות את חיי הנצח. הן מגלמות את הנוכחות הרב מימדית של ההווה".














  

 



  

 










 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה